Czym różni się tradycyjna księgowość od księgowości dla e-commerce?
Księgowość dla e-commerce obejmuje nieco inny zakres usług niż obsługa księgowa w przypadku firm działających w innych branżach. Działalność sklepów internetowych generuje setki, a nawet tysiące dokumentów do przetworzenia i zaksięgowania. W przypadku mniejszych firm działających lokalnie to najczęściej od kilku do kilkunastu dokumentów. Zobacz, jak wybrać biuro rachunkowe dla e-commerce i czym charakteryzują się usługi dla takiego biznesu.
Z jakimi wyzwaniami zmagają się firmy księgowe współpracujące z e-commerce?
Zewnętrzne firmy zajmujące się księgowością muszą mieć przede wszystkim aktualną wiedzę z zakresu księgowości i rachunkowości. Ważne są też zagadnienia związane z rozliczeniem podatku VAT. W przypadku biznesu e-commerce to jeden z najważniejszych podatków, szczególnie jeśli jest rozliczany międzynarodowo. Najczęstsze wyzwania związane z prowadzeniem księgowości dla e-commerce to?
- konieczność prowadzenia międzynarodowych rozliczeń VAT np. zgodnie z procedurą VAT OSS,
- spora ilość transakcji handlowych, która wiąże się z mnóstwem faktur do przetworzenia,
- stale zmieniające się przepisy podatkowe związane z handlem na odległość, szczególnie w kwestii wewnątrzwspólnotowego eksportu i importu towarów.
Problemem bywa też wielokanałowa sprzedaż realizowana przez platformy sprzedażowe np. Amazon. W tym przypadku firma księgowa powinna wdrożyć oprogramowanie, które będzie zintegrowane z danymi pochodzącymi z zewnętrznych serwisów sprzedażowych.
Szukasz profesjonalnego wsparcia księgowego dla sklepu online? Wystarczy, że poznasz zasady, jak wybrać biuro rachunkowe dla e-commerce.
Jak wybrać dobre biuro księgowe dla biznesu e-commerce?
Zanim podpiszesz umowę i skorzystasz z profesjonalnego wsparcia, przejrzyj proponowane usługi w ramach doradztwa i obsługi księgowej. Dla działalności sklepu internetowego najważniejsze usługi to:
- przygotowywanie deklaracji VAT zgodnie z procedurą VAT OSS,
- prowadzenie ksiąg rachunkowych i handlowych,
- generowanie cyklicznych raportów finansowych,
- prowadzenie audytów księgowych w celu weryfikacji zgodności rozliczeń z aktualnymi przepisami.
Dobre firmy księgowe, takie jak Taxology, wspierają w integracji z platformami do sprzedaży e-commerce. To minimalizuje ryzyko popełnienia błędów i pozwala na optymalizację pracy przez biuro księgowe.
Zanim wybierzesz firmę księgową dla swojego biznesu: zapytaj o koszty dodatkowych usług wychodzących poza podstawowy zakres współpracy, porównaj kilka ofert dostępnych na rynku i zapoznaj się ze szczegółowym cennikiem firmy księgowej. W ten sposób ocenisz, czy nawiązanie współpracy z taką firmą, jak Taxology, przyniesie korzyści dla Twojego przedsiębiorstwa.
Klasyczna księgowość dla firm a obsługa e-commerce – jakie są różnice?
Usługi księgowe dla e-commerce mają nieco inny zakres działań niż te przeznaczone dla firm działających np. na lokalnym rynku. Podstawowe różnice między księgowością e-commerce a tradycyjną obsługą występują w kwestii:
- zakresu świadczonych usług,
- wykorzystywanych technologii – w e-commerce konieczne są wdrożenia i integracje oprogramowania teleinformatycznego,
- rodzaj świątecznych usług – w przypadku sklepu internetowego podstawa to obsługa zdalna,
- koszty.
Księgowość dla sklepu internetowego obejmuje przede wszystkim prowadzenie rozliczeń dla międzynarodowych transakcji. To oznacza, że biuro rachunkowe musi znać zagadnienia dotyczące np. wewnątrzwspólnotowych transakcji handlowych na terenie UE.
Dla firm działających w innych branżach niż e-commerce wystarczająca jest podstawowa znajomość przepisów podatkowych i prowadzenie wyłącznie rozliczeń polegających na gromadzeniu faktur sprzedaży, kosztowych, a także wprowadzaniu do systemu kwot podatku należnego do zapłaty.